situatie
Vanuit Dekker Creatieve Media & Druk in Leeuwarden kwam de vraag voor interieuradvies van diverse ruimtes in het bedrijfspand. Dekker Creatieve Media & Druk (voorheen Dekker Drukwerken) is sinds 1940 een goed lopend bedrijf op het gebied van ontwerp, drukwerk, internet en crossmedia. Vanwege de ontwikkeling van het bedrijf had de opdrachtgever de wens voor een restyling van het interieur waarbij het interieur meer aansloot bij de veelzijdige facetten van wat het bedrijf te bieden heeft. Hierdoor moest de uitstraling van het ontwerp meer naar de toekomst gericht zijn dan naar de bedrijfshistorie. De opdrachtgever had behoefte aan een passend interieuradvies met een nieuwe kijk naar de verschillende ruimtes binnen het pand.
Aanpak
Bij het oriënterende gesprek op locatie en het doorlopen van de desbetreffende ruimtes (de hal & 2 ontwerpstudio's) zijn de wensen van de opdrachtgever in kaart gebracht. Vanuit deze wensen en door de bezichtiging van de ruimtes had ik al snel enkele uitgangspunten voor het interieuradvies om mee aan de slag te gaan. Aangezien het interieuradvies voor verschillende ruimtes was met meerdere functies in het bedrijf, kwamen er verschillende punten in het oriënterende gesprek naar voren. Onderstaand een selectie daarvan:
- Historie van het bedrijf
- Bedrijfscultuur
- Diverse grafische producten & diensten
- Indeling van de functies en meubilair
- Functionaliteit van de desbetreffende ruimtes
Wat is er ontstaan?
Na het oriënterend gesprek was al snel een passend interieuradvies ontstaan voor de opdrachtgever. Dit heeft een digitaal boekwerk als eindproduct opgeleverd met de onderdelen:
- Moodboard & Concept ontwerpstijl
- Uitgangspunten voor kleur, materiaal- en stijl
- Schetsimpressies
Het eindresultaat
Na het oriënterende gesprek en de bezichtiging op locatie is vanuit de wensen van de opdrachtgever en de uitgangspunten voor het ontwerp uiteindelijk een digitaal boekwerk op A3 formaat ontstaan met het interieuradvies. Hierbij zijn de desbetreffende ruimtes, de hal en de 2 ontwerpstudio's, in schetsimpressies uitgewerkt. Bij de schetsimpressie van de hal heb ik gekozen om de veelzijdige facetten van Dekker Creatieve Media & Druk op een speelse grafische manier in woorden terug te laten komen. Daarnaast is de kleur groen een kleur in de huisstijl van Dekker Creatieve Media & Druk, wat is verwerkt als lichte wandafwerking in zowel de hal als de eerste ontwerpstudio. En de lichte groene kleur is passend bij de concept ontwerpstijl Scandinavisch Modern, wat ontstaan is uit het oriënterende gesprek. Vanuit de schetsimpressie van de eerste ontwerpstudio zijn scandinavische stijlelementen toepast om een eenheid te creëeren en rust in de grote ruimte. In de impressie van de tweede ontwerpstudio, waar voornamelijk de internet & crossmedia geplaatst is, is gekozen voor een paarse kleur met grafisch patronen wandafwerking. De paarse kleur is ook hier weer ontstaan uit de huisstijlkleuren van Dekker Creatieve Media & Druk. Door het kleurgebruik in de 2 ontwerpstudio's is de onderdelen van het bedrijf goed te herkennen en geeft het de ruimtes een grafische en levendige uitstraling, zonder dat het teveel wordt. Het digitaal boekwerk van het interieuradvies voor de desbetreffende ruimtes geeft Dekker Creatieve Media & Druk een andere kijk op hun bedrijfruimtes en een nieuwe modern look wat past bij de diensten en de toekomst van het bedrijf.